Forfattere: | Nils Fearnley |
Rapportnr: | 655/2003 |
ISBN: | 82-480-0353-1 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Kollektivtransport i byområder blir stadig mer avhengig av brukerfinansiering på grunn av reduserte offentlige tilskudd. Rapporten gjør rede for ulike prisstrategier for å øke trafikkinntektene, og viser nasjonale og internasjonale eksempler på slik "kreativ prising" av kollektivtransport. Kreativ prising handler om å balansere selskapenes kostnader mot trafikantenes betalingsvilje og -evne på en måte som vil gjøre tilbudet mer attraktivt for de fleste reisende. Et hovedfunn er at periodekort i sin nåværende form bør avvikles, fordi trafikantene opplever at en ekstra reise er "gratis". I virkeligheten, og spesielt i rushperiodene, er det kostbart for kollektivselskapene å betjene flere reiser.