Forfattere: | Anita Vingan, Lasse Fridstrøm, Kjell Werner Johansen |
Rapportnr: | 895/2007 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-0761-1 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten |
TØI fikk i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å lage en sammenstilling over hva en køavgift kan bety for framkommelighet og andre forhold for Bergen og Trondheim. Disse byene står ovenfor sterk økning i biltrafikken de neste 20 årene. Et regneeksempel med køavgift på kr 40 inkludert dagens bompenger inn mot Bergen sentrum vil pr 2027 kunne bety 130-350 mill kr innspart reisetid. For Trondheim, som i dag ikke har bomring, er tilsvarende tall 120-330 mill kr. Virkningene kan bli langt større med et bedre tilpasset opplegg enn det bomringene gir mulighet for. Dette har det ikke vært anledning til å gå nærmere inn på i dette prosjektet.
Rapporten finnes kun i elektronisk utgave