Forfattere: | Vibeke Milch Uhlving, Ingunn Opheim Ellis, Aslak Fyhri, Katrine Karlsen |
Rapportnr: | 1928/2022 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1984-8 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Denne rapporten dokumenterer resultatene fra den siste av to spørreundersøkelser som ble gjennomført for å kartlegge hvordan elsparke¬sykler virker inn på ungdoms mobilitet. En viktig del av dette arbeidet har vært å undersøke effekten av kampanjen #ikkeværdust som ble vist på sosiale medier. Vi finner ingen støtte for at kampanjen har ført til mindre risikoatferd. Vi finner heller ingen positive effekter av kampanjen på holdninger eller intensjoner til å henholdsvis kjøre med promille, kjøre elsparkesykkel med flere enn én på, eller se på mobilen mens man kjører. For mobilbruk og å kjøre flere på samme elsparke¬sykkel, finner vi at de som har sett kampanjefilm¬ene både rapporterer mer positive holdninger til, og sterkere intensjoner om å gjøre disse atferdene enn dem som ikke har sett disse filmene. Det er vanskelig å si om kampanjen har virket mot sin hensikt, eller om sesongvariasjoner, forskjeller i utvalg eller andre forhold som vi ikke har kontrol¬lert for, kan forklare disse gruppeforskjellene.