Forfattere: | Tor-Olav Nævestad, Ross Owen Phillips, Gunhild Meyer Levlin, Inger Beate Hovi |
Rapportnr: | 1487/2016 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1296-2 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Denne studien bruker flere metoder for å undersøke sikkerhetskonsekvenser, risikofaktorer og tiltak i forbindelse med økende internasjonalisering i godstransport på veg. En litteraturstudie viser at utenlandske sjåfører av tunge godsbiler generelt har dobbelt så stor risiko som innenlandske sjåfører. Analyser av norske ulykkesdata viser at utenlandske tunge godsbiler har tre ganger høyere risiko for å bli involvert i eneulykker, dobbelt så stor risiko for møteulykker, og nesten dobbelt så stor risiko for kollisjon med et kjøretøy som kjører i samme retning, som norske tunge godsbiler. Vi konkluderer med at særlig to risikofaktorer synes å være viktige: (1) Erfaring med og kompetanse på å kjøre på norske veger og (2) Vinterkjøring. Vi foreslår særlig seks tiltak som synes å være viktige for å øke transportsikkerheten til utenlandske aktører i Norge.