Forfattere: | Ross Owen Phillips |
Rapportnr: | 1351/2014 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1562-8 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag Full report Summary |
Prioriteringen av trøtthet som en risikofaktor i transport er avhengig av en delt forståelse om trøtthet, om hvordan det bør måles, og om hvordan det påvirker sikkerhet. En felles forståelse kunne oppnås ved å anerkjenne trøtthet som et bredt begrep med ulike dimensjoner som bør måles, og som sammen beskriver erfaringsmessige aspekter, fysiologiske aspekter, og prestasjon. En slik tilnærming ville klargjøre aspekter av trøtthet som ulike studier ikke tar hensyn til. Det er også behov for økt overveielse av trøtthets langsiktige effekter hos menneskelige operatører. For å forstå hvordan trøtthet påvirker prestasjon, må vi ta hensyn til interaksjonene mellom søvn, døgnrytme, «time-on-task» i sammenheng med faktorer som beskriver ulike aspekter av livet, både innenfor og utenfor arbeid.