Forfattere: | Alena Katharina Høye |
Rapportnr: | 1831/2021 |
ISBN: | 978-82-480-2380-7 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2363-0 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Geometriske tverrsnittselementer som har betydning for trafikksikkerhet på tofeltsveger omfatter bl.a. veg-, kjørefelt- og skulderbredde. Økende bredde medfører som regel færre ulykker, især ved høye trafikkmengder. Økende skulderbredde har størst ulykkesreduserende effekt i kurver. Det finnes imidlertid noen unntak: Økende vegbredde og økende kjørefeltbredde kan medføre flere ulykker på veger med lav trafikkmengde. Når man må velge mellom bredere skuldre og bredere kjørefelt (når den samlede vegbredden er gitt), er det i de fleste tilfeller en sikkerhetsmessig fordel å velge bredere skuldre, men det kan i noen tilfeller være omvendt. Å øke antall kjørefelt medfører som regel, men ikke alltid, en nedgang av antall ulykker, i hovedsak fordi den generelle vegstandarden økes samtidig. Unntak er bl.a. når økningen av antall kjørefelt går på bekostning av midtdeler- og kjørefeltbredde. Veger med midtdeler har i gjennomsnitt færre ulykker enn veger uten midtdeler. Forbikjøringsfelt på tofeltsveger har også vist seg å redusere antall ulykker. Sikkerhetssoner langs vegen som er frie for faste hindre, reduserer antall utforkjøringsulykker, mest i kurver og ved høy trafikkmengde.