Forfattere: | Truls Vaa, Terje Assum, Rune Elvik |
Rapportnr: | 1304/2014 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1504-8 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag Full report Summary |
Vegdirektoratet (VD) ønsket beregninger av førerstøttesystemer som kan bidra å redusere antall drepte i trafikken. Prosjektet tok for seg følgende systemer: Intelligent fartstilpasning (ISA), toppfartssperre, alkolås, bilbeltelås, varsling av sovning/tretthet, programmering av elektronisk nøkkel (”Smartcard”), adaptiv cruisekontroll/automatisert nedbremsing (ACC), og elektronisk stabilitetskontroll (ESC). For de fleste av disse benyttes anslag som er basert på studier av dødsulykker og medvirkende årsaker som systemene antas å kunne ha virket på. Det mest effektive er ISA med et anslag på 41 sparte liv pr år i Norge, det minst effektive er toppfartssperre med 8 sparte liv pr år. For de øvrige systemene varierer anslagene mellom14,9 og 37,5 sparte liv pr år.