Forfattere: | Aslak Fyhri, Katrine Karlsen, Torkel Bjørnskau |
Rapportnr: | 1898/2022 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1949-7 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Bruk av elsparkesykler erstatter først og fremst gåing, dernest kollektivtransport. Den reduserte aktive mobiliteten for ungdom kan tallfestes til om lag to minutter med moderat fysisk aktivitet per person per dag. Risikoen for en ulykke er 5 til 7 ganger større med elsparkesykkel enn med sykkel, og denne er noe høyere blant ungdom enn blant voksne. Leide elsparkesykler erstatter noe mer aktiv mobilitet enn privateide, og har også betydelig høyere risiko for ulykker. De samlede folkehelsekonsekvensene av elsparkesykler er ikke mulig å tallfeste, men er ventelig negative, selv om man tar hensyn til økt sosial deltakelse og mobilitet.