Forfattere: | Terje Assum, Aslak Fyhri |
Rapportnr: | 661/2003 |
ISBN: | 82-480-0360-4 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Evaluering av Bilist2000 viser ingen tegn på langsiktig virkning på de handlingene som kampanjen fokuserte, nemlig beltebruk og respekt for fartsgrenser. Bilist2000 klarte imidlertid å bli kjent blant norske bilister og på kort tid verve omtrent 5 prosent av bilistene som medlemmer. Ideen om å bruke positive virkemidler, dvs. belønning og kontrakt, fikk politisk støtte på et tidlig tidspunkt. Dermed ble det vanskelig for trafikksikkerhetsekspertene i embetsverket å uttrykke innvendinger mot kampanjen. Bilist2000 ble etablert som et privat-offentlig samarbeid, men "kulturelle forskjeller" mellom de offentlige representantene i styret og daglig ledelse som hadde næringsliv- og reklamebakgrunn gjorde det daglige arbeidet vanskelig. Da bevilgningene til kampanjen ble stopppet eller redusert høsten 2001, stanset Bilist2000s aktiviteter. Erfaringene fra Bilist2000 viser at nye ideer bør prøves ut i liten skala før de settes i verk i full skala, og mulige innvendiger bør få komme til uttrykk på et tidlig stadium slik at de kan tas hensyn til og innarbeides.