Forfattere: | Alena Katharina Høye |
Rapportnr: | 1384/2014 |
ISBN: | 978-82-480-1600-7 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1599-4 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
En før-etter evaluering av punkt-ATK (PATK) for 223 ATK-punkter som ble installert i årene 2000-2010 i Norge viser at PATK reduserer antall personskadeulykker (PSU) med 22% på en strekning fra 100 m før til 1 km etter fotoboksene. For antall drepte og hardt skadde (D+HS) og på lengre strekninger er det ikke funnet signifikante effekter. Når man kun ser på PATK som ble installert i 2004 eller senere er det funnet signifikante ulykkesreduksjoner både 100 m før til 1 km etter og 100 m før til 3 km etter fotoboksene, og både for PSU og D+HS. Virkningene er større for D+HS enn for PSU og avtar med økende avstand fra fotoboksene. Rett ved fotoboksene (100 m før til 100 m etter) ble det funnet mindre ulykkesreduksjoner, men resultatene er vanskelige å tolke og ulykkesreduksjonene kan være underestimert. Det er kontrollert for trend, endringer av trafikkmengden og vegegenskaper. Regresjonseffekter er kontrollert for ved bruk av den empiriske Bayes metoden.