Forfattere: | Katrine Karlsen, Aslak Fyhri |
Rapportnr: | 1828/2021 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2359-3 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag, rev. 1 Hele rapporten, rev. 1 Summary, rev. 1 |
Både private og delte elsparkesykler øker i popularitet. I en spørreundersøkelse blant 374 brukere og 491 ikke-brukere finner vi at de brukes mest til arbeidsreiser og til ærender/fritidsaktivitet, og at de primært erstatter turer til fots og eller kollektivreiser. Turer med privateide elsparkesykler erstatter flere bilreiser enn turer med delte elsparkesykler. Generelt opplever ikke-brukere samhandlingen med elsparkesyklister som irriterende, og at det er utrygt at noen bruker elsparkesykkel. Mange har opplevd (nesten-)ulykker og ikke-brukere peker på oppførselen til elsparkesyklisten som en viktig faktor. Brukere har oftest opplevd eneulykker og trekker frem glatt og ujevnt underlag som viktige risikofaktorer. Både brukere og ikke-brukere ser det som lite sannsynlig at elsparkesyklister vil tas i politikontroll, og ikke-brukere ønsker mer håndheving av regelverk rundt elsparkesykler. Det er fortsatt tydelige utfordringer med elsparkesykler knyttet til både samhandling og sikkerhet, og behov for å evaluere alternative reguleringer og tiltak.