Forfattere: | Nils Fearnley, Katrine Karlsen, Torkel Bjørnskau |
Rapportnr: | 1889/2022 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1934-3 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Rapporten dokumenterer hovedfunn og deskriptive resultater fra to web-undersøkelser om elsparkesykler som ble gjennomført i oktober-november 2021. Den ene undersøkelsen ble sendt til utleieselskapers registrerte kunder i hele landet. Den andre ble sendt ut til et befolkningsutvalg i Oslo kommune. Undersøkelsene dekker et bredt spekter av temaer, inkludert reisevaner, bruk, forhold til andre transportmidler, parkering, forsøpling, vandalisering, trafikksikkerhet og ulykker, holdninger, preferanser og regulering. Vi finner at elsparkesykkelens konkurransefortrinn er at den er rask, fleksibel og tilgjengelig. Den brukes i stor grad til/fra jobb/skole, og en av fem turer er til/fra annet transportmiddel – særlig kollektivtransport. Når man tar hensyn til eksponering i form av brukshyppighet, er det lite forskjell i ulykker mellom kjønn og aldersgrupper, men ungdom er overrepresentert. Generelt har brukere mer positive oppfatninger av elsparkesykkelparkering enn ikke-brukere.