Forfattere: | Erik Figenbaum, Christian Weber |
Rapportnr: | 1539/2016 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1818-6 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag Full report Summary |
To ladbare hybridbiler ble testet i et avgass-laboratorium ved 23°C og ved -7°C, i en rekke ulike kjøresykluser og brukervalgbare kjøremoduser, for å avdekke CO2-utslipp, energiforbruk og utslipp av lokalt forurensende avgasser.
Resultatene ble sammenlignet med måleresultater fra bensin- og dieselversjoner av de samme bilene for å kunne estimere de gjennomsnittlige potensielle utslippsreduksjonene som kan oppnås gjennom ett års kjøring.
Hovedresultatet er at ladbare hybridbiler med en rekkevidde i E-modus kan gi en CO2-utslippsreduksjon på ca. 30%, mens 50 km rekkevidde kan gi 50% reduksjon, uten at gjennomsnittlig lokalt forurensende avgassutslipp overskrider grenseverdiene i avgassbestemmelsene. Lokalt forurensende utslipp kan imidlertid være forhøyet i enkelte spesifikke situasjoner slik som i kaldt klima, med utladet batteri og høy belastning.