Forfattere: | Randi Hjorthol |
Rapportnr: | 595/2002 |
ISBN: | 82-480-0284-5 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Hele rapporten |
Analysene i dette temaheftet er basert på data fra de nasjonale reisevaneundersøkelsene fra 1992 og 2001. I løpet av 90-tallet har det blitt færre nærbutikker, flere kjøpesentre, og reiselengdene til forretningene har økt. Antall innkjøpsreiser var omtrent like mange i 1992 og i 2001, i underkant av én per dag. Lengden på innkjøpsreisene har økt, fra 5,3 km per reise i 1992 til 6,7 km i 2001. Det er særlig i de mindre byene, på tettsteder og i spredtbygde strøk at disse reisene har blitt lengre. Bruk av bil (som fører) på innkjøpsreisene har økt fra 52 prosent til 56 prosent, 22 prosent går. Lørdag er fremdeles den viktigste handledagen, med i gjennomsnitt 1,1 handlereiser, mens det er 0,85 reiser på hverdager.