Forfattere: | Randi Hjorthol, Torkel Bjørnskau |
Rapportnr: | 642/2003 |
ISBN: | 82-480-0338-8 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Hva skjer med arbeidsreisen når flere flytter til de sentrale byområdene? De senere åras trend mot gentrifisering har transportmessige konsekvenser. Selv om bilbruk på arbeidsreisene har økt i de større byområdene løpet av 80- og 90-tallet, viser mer detaljerte analyser at variasjonene mellom de som bor i indre og ytre bydeler er svært store. En spørreundersøkelse fra Oslo, Bergen og Trondheim i april/mai 2001 viser at det viktigste motivet for å bosette seg sentralt i byene er muligheten for å kunne gå og sykle til arbeidet. I Oslo indre by går eller sykler 65 prosent til arbeid, bosatte i indre deler av Trondheim er andelen 80 prosent. Sannsynligheten for å gå til arbeid er høyest dersom boligen og arbeidsplassen ligger i indre by, og kvinner mer enn menn. Sykling er mer vanlig blant menn enn blant kvinner. Personer som har yrke innenfor kategorien ”frie” yrker (arkitekter, advokater mv) har en større tilbøyelighet til å sykle enn personer i andre yrker. Bilbruk er vanligst der både arbeidsplassen og boligen ligger i ytre sone. Kvinner bruker fremdeles bil i betydelig mindre utstrekning enn menn. Høy inntekt betyr høy bilbruk.