Forfattere: | Kjell Werner Johansen, Bård Norheim |
Rapportnr: | 484/2000 |
ISBN: | 82-480-0157-1 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Summary |
Denne rapporten ser på mulighetene for å innføre en alternativ finansieringsmodell for kollektivtransporten basert på et spleiselag mellom lokale og sentrale myndigheter. Disse beregningene viser at staten med relativt enkle grep, i form av passasjeravhengige tilskudd, kan sette i gang en prosess som kan gi store samfunnsøkonomiske gevinster. Vi har analysert konsekvensene av en slik finansieringspakke i Kristiansand, med kr 2 i økte bomsatser som øremerkes til kollektivtransporten og at staten gir et tilskudd per ny passasjer på kr 4. I tillegg innføres det resultatavhengige tilskudd til kollektivselskapet. Ifølge våre analyser vil en slik finansieringspakke for Kristiansand gi i overkant av 20 prosent flere kollektivreiser og ca 7 prosent færre bilturer i rushtida, med en samlet samfunnsøkonomisk gevinst på 30 mill kroner årlig.