Forfattere: | Erik Figenbaum, Gunnar S. Eskeland, Jonathan Leonardsen, Rolf Hagman |
Rapportnr: | 1264/2013 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1433-1 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten |
Stortingets mål om å redusere det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye personbiler i 2020 til 85g/km kan nås ved å legge om engangsavgiften. I tre av fire skisserte scenarioer nås målet direkte ved å øke CO2-leddet i engangsavgiften. I det fjerde må det gjennomføres ytterligere innstramninger. Innfrielsen av 85-grams målet vil gi en CO2 reduksjon på 35% fra dagens utslippsnivå. Måloppnåelsen bygger på økt etterspørsel etter biler med lavere utslipp og elbiler og/eller ladbare hybridbiler. En etappevis innføring av avgiftsendringen vil redusere ulempen ved å velge miljøvennlig og holde ekstrakostnadene for bilkjøpere og forhandlere nede fordi utvalget av lavutslippsbiler øker over tid.