Forfattere: | Peter Christensen, Arild Ragnøy |
Rapportnr: | 840/2006 |
ISBN: | 82-480-0648-4 |
ISBN (elektronisk versjon): | 82-480-0649-2 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Statens Vegvesen bruker årlig betydelige beløp på vedlikehold og fornyelse av vegdekker. Det er derfor viktig å ha kunnskap om hvorledes vegdekkets tilstand påvirker ulykkesrisikoen. Denne rapporten beskrive en undersøkelse av dette.
Vegdekkets tilstand beskrives ved spordybde (slitasjespor), langsgående ujevnhet (IRI) og endringer i tverrfall. Sammenhenger er forsøkt påvist med ulike metodiske tilnærminger, med bl a logistisk regresjon som den mest sentrale.
Økt spordypde medfører at risikoen øker. Økningen er ikke lineær. Sammenliknet med en gruppe hvor spordypden er mindre enn 4 mm, har alle grupper høyere risiko enn denne. Størst er risikoen for gruppen 4 mm-9 mm og gruppen med spordybder over 25 mm hvor risikoen er om lag 20% høyere enn for den laveste gruppen.
Økt IRI medfører en tilnærmet lineær reduksjon av ulykkesrisikoen. En relativ ulykkesfrekvens reduseres med ca 3% når IRI øker med 1 mm/m.