Forfattere: | Rolf Hagman, Astrid Helene Amundsen |
Rapportnr: | 1291/2013 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1482-9 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Erfaringsmessig har nye kjøretøy ofte betydelig høyere avgassutslipp i virkelig trafikk enn hva som fremgår av typegodkjenningsverdiene.
Kjøretøy med Euro 6/VI teknologi viser seg i henhold til de gjennomførte testene å ha lavere utslipp av lokalt helseskadelige avgasskomponenter enn hva som er tilfelle med tilsvarende kjøretøy med Euro 5/V teknologi.
Lette kjøretøy med dieselmotor viser seg ved kjøring i virkelig trafikk og i kulde dog å ha relativt høye utslipp av NOx. Tunge kjøretøy med Euro VI motorer viser seg å ha meget lave utslipp av NOx. SCR renseteknologien er her meget effektiv. Nye kjøretøyteknologier viserer seg i enkelte tilfeller å kunne gi utslipp av lystgass (N2O) og PM, partikler.