Forfattere: | Olav Eidhammer, Inger Beate Hovi, Ingar Kjetil Larsen |
Rapportnr: | 758/2005 |
ISBN: | 82-480-0471-6 |
ISBN (elektronisk versjon): | 82-480-0472-4 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Sammendrag |
På oppdrag for transportetatene er det gjennomført en undersøkelse blant stykkgodsterminaler i Norge. Hensikten har vært å få fram nøkkeltall mht terminalstruktur, godsvolum, tjenester og kostnader. Samlastterminaler, jernbaneterminaler og trafikkhavner har inngått i undersøkelsen. Undersøkelsen viser at terminaler lokalisert i Oslo-området er gjennomgående størst, mens terminaler i Nord-Norge er minst. Det er relativt sett flere godsterminaler i Nord-Norge enn i landet for øvrig målt i forhold til godsomslag. Dette betyr at størrelsen på området som en terminal skal betjene, er mer førende for antall terminaler enn totalt godsvolum. Både sysselsetting knyttet til godshåndtering og omlastingskostnader i kr pr tonn er betydelig lavere i trafikkhavnene (ca 10 prosent) sammenliknet med tilsvarende kostnader i samlastterminalene. Dette skyldes at samlastterminaler tilbyr andre tjenester enn trafikkhavnene: Alle tre terminaltyper bidrar til konsolidering av godsstrømmer, men mens trafikkhavner og jernbaneterminaler konsoliderer lastbærere, står samlastterminalene for konsolidering av godset inne i lastbærereren, hvilket er langt mer arbeidsintensivt.