Forfattere: | Olav Eidhammer, Jardar Andersen |
Rapportnr: | 1394/2015 |
ISBN: | 978-82-480-1619-9 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1157-6 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Mål med studien har vært å oppsummere effekter og erfaringer fra tiltak som bidrar til redusert miljøutslipp i byer. Studien indikerer at det mest effektive er multiple tiltak med etablering av konsolideringssenter for levering til bestemte soner kombinert med krav om bruk av miljøvennlige godsbiler (elektriske kjøretøy eller godssykler, krav om Euro VI motor eller fossilt drivstoff) til sisteledds-distribusjon. Kommunen kan bidra til reduserte utslipp ved å kombinere egne innkjøp og skifte til elektriske eller Euro VI kjøretøy i egen bilpark. Andre tiltak som bidrar til reduserte miljø¬utslipp er etablering av null¬utslippsoner, økt antall laste- og losselommer og økt bruk av kvelds- og nattleveringer. Etablering av hentepunkter for e-handels¬leveranser og bruk av ITS opplysninger med sanntidsinformasjon om trafikk og infrastruktur er andre løsninger som gir effekter. For å sikre at de mest kostnadseffektive tiltakene prioriteres bør det utarbeides en egen Bylogistikkplan.