Forfattere: | Bård Norheim |
Rapportnr: | 767/2005 |
ISBN: | 82-480-0492-9 |
ISBN (elektronisk versjon): | 82-480-0493-7 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Denne rapporten analysererer den samfunnsøkonomiske nytte og kostnad av alternative finansieringsordninger for kollektivtransporten i de fire største byområdene i Norge. Resultatene fra disse analysene viser at et samfunnsøkonomisk optimalt tilbud vil kreve omtrent dobbelt så stort tilskudd som i dag og gi en samfunnsøkonomisk avkastning på ca. kr 2 pr. krone i økt tilskudd. Samtidig vil endrede rammebetingelser, som fortetting, parkeringsrestriksjoner eller vegprising, gi økt samfunnsøkonomisk avkasting og lavere optimalt tilskuddsbehov. Disse analysene viser også at endrede rammebetingelser kan benyttes til å finansiere et bedre tilbud innenfor dagens tilskuddsramme og gi betydelig flere passasjerer. Innføring av vegprising vil ha en mer blandet effekt ved at det vil gi ca. 60 mill. kroner i økt årlig tilskuddsbehov på kort sikt, mens det langsiktige optimale tilskuddsnivået vil reduseres med ca. 200 mill. kroner pr. år.