Forfattere: | Vegard Østli, Askill Harkjerr Halse, Farideh Ramjerdi |
Rapportnr: | 1238/2012 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-0980-1 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten |
Vi har undersøkt hvordan verdien av reisetid varierer regionalt for ulike transportmidler. I tilknytning til dette spørsmålet har vi vurdert hvilke inntektsmål som er relevante når man gjennomfører verdsettingsstudier. Rapporten tar utgangspunkt i datasettet innsamlet til den norske verdsettingsstudien i 2010. Vi utleder tre regionale tidsverdier for henholdsvis bil og kollektivtransport. Videre undersøker vi hvordan tre alternative inntektsmål påvirker forklaringsevnen til den økonometriske modellen som brukes i verdsettingsstudien. Våre resultater indikerer en høyere tidsverdi for bilreisende i Oslo enn det nasjonale nivået. Det er ingen signifikante regionale forskjeller i tidsverdien for kollektivreisende. Av de tre alternative inntektsmålene finner vi at personlig inntekt etter skatt gir modellen høyest forklaringsevne.