Forfattere: | Jan U Hanssen |
Rapportnr: | 615/2002 |
ISBN: | 82-480-0309-4 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Parkeringstiltak kan være et effektivt virkemiddel innenfor flere politikkområder, og spesielt i tilknytning til målsettinger om å begrense bilbruk i byområder. Her inngår blant annet muligheten for å påvirke utbyggeres og næringslivets lokaliseringspreferenser gjennom en restriktiv parkeringspolitikk. Med utgangspunkt i dagens praksis i byer i flere land diskuteres spesielle utfordringer som boligparkering, frikjøpsordninger og behovet for å synliggjøre kostnadene overfor brukeren av en parkeringsplass. Kommunale myndigheters største utfordring er den økte privatiseringen av parkeringen i byområdene. I en by der parkeringstilbudet kontrolleres av private aktører, vil kommunen ha mistet et viktig styringsredskap. Når arbeidsgiverne tilbyr ansatte gratis parkering, vil dette stimulere til bilbruk. Av konkurransemessige hensyn vil det ofte være nødvendig at flere kommuner i en region samarbeider om en felles parkeringspolitikk. Dette er spesielt viktig hvis politikken skal omfatte restriktive tiltak.