Forfattere: | Jan U Hanssen, Morten Stenstadvold |
Rapportnr: | 1061/1997 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Hele notatet |
Planleggere, politikere og interessegrupper i Birmingham, Canterbury, København og Västerås er intervjuet om lokal parkeringspolitikk. Hensikten har vært å klargjøre hvilke rammebetingelser som er nødvendige for å utvikle parkering til et effektivt virkemiddel i norsk samordnet areal- og transportpolitikk.
Eksempelbyene skiller seg fra norske byer ved at parkeringspolitikken er forankret i overordnede planer for byutviklingen. Dette har bidratt til at de parkeringspolitiske målene med tilhørende virkemidler i hovedsak er omsatt i praktisk politikk. Mest vellykket er politikken der hvor det finnes en felles politisk motivasjon, f eks hensynet til et verneverdig bysentrum. Mål knyttet til en restriktiv parkeringspolitikk med sikte på å begrense biltrafikken har i enkelte tilfelle måttet vike for behovet for nærings- og arbeidsplassutvikling.