Forfattere: | Inger Beate Hovi, Daniel Ruben Pinchasik |
Rapportnr: | 1901/2022 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1953-4 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Koronapandemien har medført stor økning i internettsalget og etterspørselen etter hjemlevering, noe som har generert et behov for både kapasitetsøkende og mer fleksible hjemleveringstjenester. Pakkeautomater er en slik tjeneste, der forbrukeren har tilgang til å hente pakken 24/7. PostNord startet utbygging av nettverk av pakkeautomater, høsten 2020, og har mål om å etablere 3 000 automater innen utgangen av 2022. Pr februar 2022 var det etablert 678 automater på 322 lokasjoner, der majoriteten er lokalisert i Oslo og omegn. Piloteringen er gjennomført i to runder i 2021, med en første forsiktig innfasing i april/mai og en neste, og vesentlig større, i perioden fra august til oktober 2021. Piloteringen har inkludert automater på ulike lokasjonstyper, der 75 % av utleveringene har vært for pakkeautomater som er utplassert i borettslag/sameier, mens resten fordeles på følgende andre lokasjonstyper: Butikk (11%), kollektivknutepunkt (6%), kjøpesenter (5%) og arbeidsplass/undervisningssted (4%).