Forfattere: | Rolf Hagman, Karl Idar Gjerstad, Astrid Helene Amundsen |
Rapportnr: | 1168/2011 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1275-7 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Utslippet av helseskadelige gassen NO2 fra vegtrafikken har i motsetning til utslippet av eksospartikler, økt i de siste årene. Økningen skyldes i stor del den økende andelen av dieselbiler i kjøretøyparken. Det har vist seg at typegodkjenningstestene for nye dieselpersonbiler i liten grad klarer å fange opp utslippet i faktisk trafikk, særlig er avvikene store for bykjøring og i kulde. Våre utslippsberegninger for norske storbyer tilsier at utslippet av NO2 forventes å øke frem mot 2015, men at det så vil reduseres frem mot 2025. Selv om utslippet reduseres fra 2015, vil det fortsatt å kunne oppstå overskridelser av NO2 kravene i 2025. Det knyttes usikkerhet til i hvilken grad Euro 6/VI kjøretøyene som innfaser fra 2014 vil tilfredsstille Euro kravene også i virkelige bytrafikk.