Forfattere: | Inger Beate Hovi, Arild Vold, Jardar Andersen, Viggo Jean-Hansen |
Rapportnr: | 756/2004 |
ISBN: | 82-480-0469-4 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Fra 1993 til 2003 har det vært en kontinuerlig økning i godsmengder transportert på veg, samtidig som transportavstanden er økt. Godstransport på veg i Norge er blitt mer effektiv, noe som skyldes redusert tomkjøring, økt kjøretøystørrelse og økt kapasitetsutnyttelse. Dette bidrar til billigere transporter, som igjen er en drivende kraft for utviklingen i godstransport på veg, fordi graden av sentralisering avveies opp mot transportkostnader i bedriftene. Innføring av marginalkostnadsprising i godstransport vil føre til kostnadsøkning for kjøpere av godstransporttjenester, fordi ingen av transportmidlene betaler initialt for marginalkostnadene som er knyttet til transportaktiviteten. Man får en konkurransevridning i form av økt sjøtransport, og økt transportarbeid i alt. En høyere avgift i tettbygde strøk fører til økt godstransportarbeid på veg, fordi transportørene vil velge omveger for å unngå høyere avgift.