Forfattere: | Olav Eidhammer, Michael Wøhlk Jæger Sørensen, Jardar Andersen |
Rapportnr: | 1040/2009 |
ISBN: | 978-82-480-1013-5 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1012-8 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Til nå er det svært få norske lastebileiere og speditører som har benyttet seg av mulig-heten til å transportere med modulvogntog på de utvalgte prøvestrekningene i Norge. Årsakene oppgis å være at en for liten del av vegnettet er tillatt for modul¬vogntog, bruk av modul¬vogntog passer ikke med logistikk-løsningene til kundene og at ordningen krever for store investeringer i nytt transportmateriell. Trafikk¬tellinger på Svinesund i om lag 150 timer viser videre at 29 av 67 modul¬vogntog (43 %) er svenske, mens danske og polske vogn¬tog hver utgjør 11 stk (16 %). Blant vogn¬togene ble det kun registeret seks norske modul¬vogntog. Rapporter fra tekniske kontroller av modul-vogntog i prøveperioden viser at de fleste kontrollerte vogntog hadde svenske eiere (62 %) og/eller sjåfør (48 %). De vanligste feilene avdekket i kontrollene var: Ikke skiltet med riktig totallengde, for kort avstand mellom første og siste aksel og totallengde lengre enn 25,25 m. Litteratur¬studien basert på studier fra utvalgte EU-land viser at alle land bortsett fra Tyskland konkluderer med at modul¬vogntog vil ha en samfunnsøkonomisk positiv effekt.