Forfattere: | Fridulv Sagberg, Truls Vaa |
Rapportnr: | 1020/1995 |
Språk: | Norwegian |
For å kunne vurdere virkninger av mobiltelefon i bil på kjøreatferd, ble det gjennomført en litteraturstudie basert på i alt seksten under-søkelser fra ulike land. Økt variasjon i sideplassering (mer vinglete kjøring) og økt antall førerfeil under inntasting på telefonen er påvist i flere undersøkelser, spesielt ved inntasting på telefon som holdes i hånda eller er plassert lavt i bilen. Også under selve samtalen reduseres kjøre-prestasjonen, indikert bl a ved økt reaksjonstid og kortere avstand til forankjørende. Kjøre-prestasjonen reduseres mer når vanskelighets-graden av telefonoppgaven øker, og eldre førere påvirkes i større grad enn yngre. Det er grunn til å tro at ulykkesrisikoen øker ved bruk av mobil-telefon under kjøring, selv om det ikke foreligger studier som belyser dette direkte. Trafikksikker-heten kan trolig økes gjennom lovregulering av telefonbruk i bil, og/eller gjennom tekniske forbedringer av telefon-systemene, bl a slik at telefonen kan brukes med begge hender på rattet både under oppringing og under samtalen. Det er behov for mer forskning for å kunne få bedre anslag på forekomst av telefonbruk som medvirkende årsak til ulykker.