Forfattere: | Inga Margrete Ydersbond, Claus Hedegaard Sørensen |
Rapportnr: | 2024/2024 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2147-6 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapporten, kun på engelsk, pdf Summary, pdf |
Hvis offentlige aktører som kollektivselskaper tar rollen som tilbyder av mobilitet som tjeneste (mobility as a service, MaaS), kan dette bidra til at viktige mål nås, slik som redusert bilbruk, kødannelse og transportfattigdom. Derfor spør vi: kan kollektivselskaper tilby mobilitet som tjeneste, og hvordan kan de oppnå dette målet? Denne studien benytter tre komplementære teoretiske tilnærminger til offentlig innovasjon for å analysere tjenesteinnovasjonen i de norske MaaS-lederne, kollektivselskapene Kolumbus og Ruter. Dette er teorier om offentlig risikotoleranse, omorganisering og innovasjon gjennom samarbeid. Metoder anvendt er intervjuer, komparative analyser, deltakelse i arrangementer og dokumentstudier. Våre analyser viser at de utvalgte kollektivselskapene utøver en type «løs» nettverksstyring, altså partnerskap, og gradvis utvikler seg til å bli MaaS-tilbydere. Derav kan kollektivselskaper lede utviklingen mot mobilitet som tjeneste. Videre kan ulike offentlige myndigheter, gjennom å sette miljøstandarder og tilby finansiering, være essensielle i å oppnå innovasjon i MaaS og elektrifisering.