Forfattere: | Tom Erik Julsrud, Jon Martin Denstadli, Jo Herstad, Anders Hjalmarsson, Ying Li |
Rapportnr: | 1374/2014 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1589-5 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Med utgangspunkt i en kvantitativ segmenteringsmodell av reisende, beskrives fire ulike reisetyper («personas»). Basert på typologien fremsettes tre ulike konseptideer for mobile applikasjoner som kan tenkes å bidra til å styrke kollektivtransporten i fremtiden. En etterfølgende kvalitativ evaluering av konseptene viser at alle kan ha betydelig potensial for å lykkes i markedet. Evalueringen viste også at reisevanene til kollektivreisende i stor grad hadde endret seg i takt med et økende konsum av digitale produkter på reisen. Konsumet av digitalt innhold var imidlertid noe som i betydelig grad varierte i henhold til reisetyper, men også etter kontekst. Når det gjaldt bruk av mobilteknologi var de fleste mest opptatt av mulighetene dette ga for å kunne utnytte reisetiden til refleksjon og hvile.