Forfattere: | Frode Longva, Oddgeir Osland, Jon Inge Lian, Claus Hedegaard Sørensen, Didier van de Velde |
Rapportnr: | 787/2005 |
ISBN: | 82-480-0535-6 |
ISBN (elektronisk versjon): | 82-480-0536-4 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Rapporten sammenfatter dokumentasjonen av effekter og erfaringer med ulike former for konkurranseutsetting av persontransporttenester i ulike land innen tre ulike sektorer: Lokal kollektivtransport, jernbane og luftfart. En generell konklusjon er at konkurranseutsetting fører til økt kostnadseffektivitet. Effektene på markedseffektiviten i form av bedret tilbud varierer. Denne variasjonen er knyttet både til politiske myndigheters bruk av besparelsene og til utforming av kontrakter. De samfunnsøkonomiske effektene av konkurranseutsetting er i liten grad dokumentert. Det er ikke grunnlag for å konkludere med at noen form for konkurransutsetting er de andre overlegne i alle tilfeller - og valg av form for konkurranseutsetting reflekterer gjerne de sektor- og nasjonsspesifikke omgivelsene. Denne variasjonen til tross, søker en avslutningsvis i rapporten å gi noen tommelfingerregler for valg av konkurranseutsetting på det området der dette er særlig aktuelt i Norge i dag; lokal kollektivtransport.