Forfattere: | Susanne Nordbakke, Torkel Bjørnskau |
Rapportnr: | 822/2006 |
ISBN: | 82-480-0609-3 |
ISBN (elektronisk versjon): | 82-480-0610-7 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten |
Kristiansand kommune gjennomførte en kampanje i oktober 2005 for å fremme bruk av sykkellys. Kampanjen hadde form av en "lys-razzia" der syklister som syklet i mørket uten lys, ble stoppet av politiet og representanter fra kommunen. I stedet for bot for å sykle uten lys fikk de en sykkellykt samt tilbud om å kjøpe en baklykt til redusert (halv) pris. Transportøkonomisk institutt fikk i oppdrag å evaluere kampanjen. Evalueringen bygger på en spørreundersøkelse blant dem som deltok i kampanjen samt i et kontrollutvalg. Kontrollert for andelen som ville ha kjøpt seg lykt uansett, har andelen som bruker lys blant kampanjedeltakerne steget fra 0 til 75 prosent i løpet av én måned.