Forfattere: | Odd I Larsen, Jens Rekdal |
Rapportnr: | 324/1996 |
ISBN: | 82-7133-970-2 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Hele rapporten |
Differensierte bompengesatser med høye takster i rushtiden og lavere takster ellers, eventuelt ingen betaling på kveldstid og i helger bør være et kostnadseffektivt tiltak for å redusere luftforurensing fra veitrafikk i Oslo. En transportmodell for Oslo/Akershus er benyttet til å studere 2 bompengeopplegg med differensierte satser. Ytterligere to alternativer får vi ved å kombinere de to første med en sterk forbedring av kollektivtilbudet. Resultatene viser at man bl a kan oppnå 23-28 % reduksjon i veitrafikkens forbruk av drivstoff innenfor Ring 2 i rushtiden. Vi får altså en relativt stor reduksjon der hvor man i dag - i tid og rom - har de største konsentrasjoner av forurensing. Samtidig oppnås transportøkonomiske gevinster i form av bedre fremkommelighet.