Forfattere: | Muhammad Juned Akhtar, Viggo Jean-Hansen |
Rapportnr: | 1037/2009 |
ISBN: | 978-82-480-1007-4 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1006-7 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Effektene av å etablere en ny farled for skip over 5000 brutto tonn samt skip som fører farlig last langs norskekysten mellom Utsira og Oslofjorden er analysert. Målet med tiltaket er å separere skipstrafikken og lede trafikken lengre ut fra kysten for å redusere faren for oljeutslipp og oljesøl. Effektene av tiltaket er analysert ved hjelp simuleringer av ulykker og ulykkeskonsekvenser og gjennom analyser av to case-scenarioer. Resultatene viser at man kan forvente en kraftig reduksjon i omfanget av oljeutslipp og oljesøl ved å innføre den nye farleden. Effektene er enda større når trafikkprognoser for 2025 benyttes i simuleringene. Reduksjonene i omfang av oljeutslipp er særlig sterke for tankskip.Effektene av å etablere en ny farled for skip over 5000 brutto tonn samt skip som fører farlig last langs norskekysten mellom Utsira og Oslofjorden er analysert. Målet med tiltaket er å separere skipstrafikken og lede trafikken lengre ut fra kysten for å redusere faren for oljeutslipp og oljesøl. Effektene av tiltaket er analysert ved hjelp simuleringer av ulykker og ulykkeskonsekvenser og gjennom analyser av to case-scenarioer. Resultatene viser at man kan forvente en kraftig reduksjon i omfanget av oljeutslipp og oljesøl ved å innføre den nye farleden. Effektene er enda større når trafikkprognoser for 2025 benyttes i simuleringene. Reduksjonene i omfang av oljeutslipp er særlig sterke for tankskip.