Du er her

  • > Publikasjoner
  • > Konsekvenser av forslag til ny farled utenfor norskekysten. Del 2 Utsira - Oslofjorden

Effects of proposed ship routeing off the Norwegian coast. Part 2 Utsira - Oslo fjord

Forfattere: Muhammad Juned Akhtar, Viggo Jean-Hansen
Rapportnr: 1037/2009
ISBN: 978-82-480-1007-4
ISBN (elektronisk versjon): 978-82-480-1006-7
Språk: English
Vedlegg Sammendrag
Hele rapporten
Summary

Effektene av å etablere en ny farled for skip over 5000 brutto tonn samt skip som fører farlig last langs norskekysten mellom Utsira og Oslofjorden er analysert. Målet med tiltaket er å separere skipstrafikken og lede trafikken lengre ut fra kysten for å redusere faren for oljeutslipp og oljesøl. Effektene av tiltaket er analysert ved hjelp simuleringer av ulykker og ulykkeskonsekvenser og gjennom analyser av to case-scenarioer. Resultatene viser at man kan forvente en kraftig reduksjon i omfanget av oljeutslipp og oljesøl ved å innføre den nye farleden. Effektene er enda større når trafikkprognoser for 2025 benyttes i simuleringene. Reduksjonene i omfang av oljeutslipp er særlig sterke for tankskip.Effektene av å etablere en ny farled for skip over 5000 brutto tonn samt skip som fører farlig last langs norskekysten mellom Utsira og Oslofjorden er analysert. Målet med tiltaket er å separere skipstrafikken og lede trafikken lengre ut fra kysten for å redusere faren for oljeutslipp og oljesøl. Effektene av tiltaket er analysert ved hjelp simuleringer av ulykker og ulykkeskonsekvenser og gjennom analyser av to case-scenarioer. Resultatene viser at man kan forvente en kraftig reduksjon i omfanget av oljeutslipp og oljesøl ved å innføre den nye farleden. Effektene er enda større når trafikkprognoser for 2025 benyttes i simuleringene. Reduksjonene i omfang av oljeutslipp er særlig sterke for tankskip.

      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

      

 

   

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger