Forfattere: | Bjørn Gjerde Johansen |
Rapportnr: | 1875/2022 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1921-3 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Sommeren 2021 gjennomførte selskapet Bolt eksperimenter i flere europeiske byer, hvor de endret app-informasjon for å påvirke brukere til å velge delte elsparkesykler istedenfor ridehailing (en taxitjeneste). Dersom app-sesjonen oppfylte visse kriterier, ville brukerne få opp et elsparkesykkel¬alternativ i ridehailing-delen av appen. Denne rapporten analyserer data fra disse eksperimentene. Vi finner at brukerne som fikk endret app-informasjonen hadde en signifikant høyere sannsynlighet for å velge elsparkesykler i så å si alle eksperimentene. Denne økningen utgjør 0,4-3 prosentpoeng, tilsvarende en 40-200 prosents økning sammenlignet med kontrollgruppen. I Oslo, hvor resultatene er sterkest, finner vi at minst 55 prosent av elsparkesykkelturene eksperimentet genererte erstattet ridehailingturer. Resultatene demonstrerer at endring av informasjon i multimodale brukergrensesnitt kan være et effektivt virkemiddel for å redusere bilkjøring, uten å medføre kostnader for brukeren.