Forfattere: | Inger-Anne Ravlum |
Rapportnr: | 488/2000 |
ISBN: | 82-480-0163-6 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
De fire transportetatene har hatt et omfattende samarbeid om de generelle transportpolitiske vurderingene i forslaget til NTP. De fire alternative strategiene (illustrerer mulige sammensetninger av etatenes virkemidler) ble utformet i fellesskap. Det har imidlertid ikke vært særlig tverrsektoriell involvering i arbeidet med de tiltakene etatene selv rår over. De institusjonelle forskjellene mellom etatene kan forklare mye av hvordan etatene har arbeidet. Statens vegvesen har flest ressurser, størst budsjett og lengst erfaring med denne typen planlegging, og har spilt den mest aktive rollen. Prosessen var godt forankret i etaten. Jernbaneverket ligger nærmest Statens vegvesen i engasjement og forankring. Kystverket har deltatt aktivt, men har færre ressurser og mindre plankompetanse enn Jernbaneverket og Statens vegvesen. Luftfartsverket har, som markedsfinansiert forvaltningsbedrift, hatt mindre interesse av planprosesen. Planmetodikk, definisjoner og avgrensinger kan ha bidratt til å styrke Vegdirektoratets posisjon og redusere Kystverkets og Luftfartsverkets.