Forfattere: | Inger Beate Hovi |
Rapportnr: | 907/2007 |
ISBN: | 978-82-480-0785-2 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-0786-9 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
I forbindelse med transportetatenes arbeid med Nasjonal transportplan 2010-2019 har TØI utarbeidet grunnprognoser for godstransport. Prognosene er basert på eksogene næringsvise vekstrater fra MSG (referansebanen til lavutslippsutvalget). Likevektsmodellen PINGO er benyttet til å beregne fylkesfordelte vekstrater pr varegruppe. Transportmiddelfordelt transportarbeid er beregnet i hvert prognoseår med en nyutviklet modell for godstransporter i Norge og for norsk import og eksport.
For perioden 2006 til 2040 beregnes gjennomsnittlig årlig vekst i godsstrømmer i hele prognoseperioden til å være 1,37 prosent, mens den samlede veksten i transportarbeidet er beregnet å være 1,45 prosent. Høyest forventet vekst er knyttet til jernbane med 2,01 prosent. Lastebil har en gjennomsnittlig årlig vekst på 1,48 prosent i hele prognoseperioden, mens sjøtransport forventes å vokse med 1,33 prosent pr år. I modellen som ligger til grunn, er markedsandelen for jernbanetransport høyere enn det som framgår av offisiell statistikk. Det er ikke tatt hensyn til kapasitetsproblemer i jernbanenettet. Beregninger viser at dersom modellen hadde tatt hensyn til dette, ville en større del av veksten i transportbehovet vært overført til vegtransport.