Forfattere: | Lasse Fridstrøm, Vegard Østli |
Rapportnr: | 1846/2021 |
ISBN: | 978-82-480-1792-9 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1399-0 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Utsiktene til klimagasskutt i veitransporten studeres ved hjelp av TØIs framskrivingsmodell for kjøretøyparken – BIG. En videreføring av dagens virkemiddelbruk vil neppe være tilstrekkelig til å nå et mål om 50 prosents klimagasskutt i veitransporten i 2030 sammenliknet med 2005. Energiforbruket i veitransport vil synke, til tross for at trafikken antas å øke. I beste fall synker energiforbruket med 49 prosent fra 2019 til 2050, i verste fall med bare 19 prosent. Men strømforbruket vil øke. I 2050 beregnes strømforbruket i veitransporten til mellom 7 og 11 TWh per år, avhengig av hvor raskt kjøretøyparken elektrifiseres. I tillegg beregnes hydrogenforbruket i 2050 å bli inntil 4 TWh, når vi regner inn energitapet ved elektrolyse av vann. Til sammen vil kjøretøyene da legge beslag på en mengde elektrisitet som svarer til ca. 10 prosent av Norges nåværende vannkraftproduksjon.