Forfattere: | Truls Vaa |
Rapportnr: | 1085/1997 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele notatet |
Notatet gir en gjennomgang av undersøkelser av tiltakene reduksjon av fartsgrense til 30 og 40 km/t, fartsgrensesoner og humper. Hver av undersøkelsene er beskrevet mht virkning på ulykker, fart og undersøkelsesdesign. Virkning på annen atferd, framkommelighet og miljø er også berørt i den grad dette er dokumentert. Alle undersøkelser er ulykkesstudier og virkning på ulykkene er oppsummert og beregnet ved meta-analyse. Tiltakene fartsgrensesoner og humper er best undersøkt. Disse tiltakenes reduksjon av på personskadeulykkene er beregnet til hhv 18 og 37% ved studier der kontrollgruppe er benyttet. Tiltakene ser ut til å kunne gi hhv ca 3,5% og 4,5% ulykkesredukjon for hver km/t farten reduseres.