Forfattere: | Ingunn Opheim Ellis, Stefan Flügel |
Rapportnr: | 1922/2022 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1978-7 |
Språk: | Norsk bokmål |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Det er en målsetting om å øke sykkelandelen fra dagens fire til åtte prosent på landsbasis, og til 20 prosent i de største byområdene. Godt tilrettelagt sykkelinfrastruktur reduserer den opplevde belastningen ved en sykkeltur. Et sammenhengende og godt utbygget sykkelnett med høy kvalitet er derfor et viktig tiltak for å få flere til å sykle. Det er imidlertid vanskelig å gi et generelt mål på forventet sykkeletterspørsel til ny sykkelinfrastruktur, da dette er svært kontekstavhengig. Basert på resultatene fra en litteraturstudie har vi i dette prosjektet utviklet en enkel regnearkmodell som beregner forventet etterspørselseffekt av n (ukjent antall) kilometer ny sykkelinfrastruktur, basert på informasjon om enkle kontekstuelle forhold ved tiltaket. Man kan forvente fra 5 til 30 prosent økt etterspørsel etter sykkelturer i influensområdet til en ny sykkelvei. Type infrastruktur, i hvilke type område tiltaket gjennomføres og hvordan den nye sykkelveien ligger i forhold til sentrale reisestrømmer har størst betydning for forventet etterspørsel.