Forfattere: | Lasse Fridstrøm, Vegard Østli |
Rapportnr: | 1665/2018 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2187-2 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammandrag Hele rapporten Summary |
Etterspørselen etter nye personbiler i Norge blir analysert ved hjelp av den økonometriske modellen BIG-5.1. Modellen er basert på praktisk talt fullstendige data om alle førstegangs¬registrerte nye personbiler i Norge 2002-2016, ca. 1,8 millioner enkeltkjøretøy. De ulike bilmodellvariantene er beskrevet på svært detaljert nivå, idet salget hvert enkelt år er fordelt på ca. 2000 ulike varianter i gjennomsnitt. Modellen inneholder ingen data om kjøretøyenes kjøpere eller eiere. Ved å simulere hypotetiske endringer i modellens uavhengige variable per 2016 får vi fram hvordan etterspørselen avhenger av prisene på biler og energi og av endringer i avgiftssystemet eller kjøretøyteknologien. Modellen beregner virkningene på de enkelte energiteknologienes markedsandeler, på det gjennomsnittlige typegodkjente CO2-utslippet og på statens inntekter fra moms og engangsavgift på nye personbiler.