Forfattere: | Stefan Flügel, Tom N Hamre |
Rapportnr: | 1727/2019 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2271-8 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Denne rapporten dokumenterer arbeidet med å etablere en modell for å forskyve reisetidspunkt som følge av tidsdifferensierte endringer i transporttilbudet. Den matematiske modellen tar utgangspunkt i døgnfordelinger som bruker informasjon om pendlerstrømmer til å modellere forholdet mellom morgen- og ettermiddagsrush på relasjonsnivå. Det brukes informasjon om endringer i generaliserte reisekostnader på timesnivå til å justere døgnfordelingen, ved hjelp av en logitmodell. I logitmodellen inngår det parametere som styrer følsomheten for endring i reisetidspunkt. Disse parameterne er delvis segmentert med reisehensikt og informasjon om type arbeidsplasser ved destinasjon. Den foreløpige implementerte modellkoden er tilpasset Oslo-området (RTM23+) og bilturer. De første empiriske tester indikerer at foreslått modell stort sett gir forventet mønster i resultatene. Samtidig peker rapporten på flere forbedringsmuligheter av modellen.