Forfattere: | Paal Brevik Wangsness, Inger Beate Hovi |
Rapportnr: | 1345/2014 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1557-4 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten |
Det er svært store forskjeller på både godsmengden og tidsbruken på lasting og lossing i norske havner. Det ser ut til at høyere godsmengde per anløp henger sammen med lavere tid på lasting og lossing per godsenhet. Dette mønsteret ser også ut til å holde når man analyserer det utfra ulike havner og ulike skipstyper. Når man ser på den totale godstrafikken i norske havner, ser det ut til å være en sammenheng mellom anløpsspesifikke avgifter og antall anløp per år, hvor lavere avgifter henger sammen med flere anløp. Det ser også ut til å være en sammenheng mellom prisen per løft med kran, og tidsbruk per container, hvor havner som tar høyest pris er de som bruker kortest tid.