Forfattere: | Bjørn Gjerde Johansen, Vegard Østli, Askill Harkjerr Halse |
Rapportnr: | 1986/2023 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-2049-3 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapprten, pdf Summary, pdf |
Vi vurderer effekten av gjennomførte og planlagte avgiftsendringer på klimautslipp fra personbiler i Oslo fram mot 2030. Vurderingene er basert på eksisterende empiri kombinert med nye analyser med BIG-modellen og økonometriske analyser av effekten av bompenger for elbiler på arbeidsreisen. Resultatene viser at avgiftsendringer som gjør det mindre lønnsomt å eie og bruke elbil vil gjøre at i utslippene i Oslo ikke går like raskt nedover som tidligere forutsatt. Utslippene øker altså relativt til referansebanen. De endringene som slår mest ut er full bompengetakst for elbiler og full merverdiavgift for elbiler. Ettersom analysene er basert på historiske data og elbilmarkedet er i rask utvikling, er det betydelig utsikkerhet i anslagene.