Forfattere: | Inger Beate Hovi, Daniel Ruben Pinchasik |
Rapportnr: | 1479/2016 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1706-6 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Et virkemiddel for å forsere innfasingen av lastebiler med fornybare fremdriftsløsninger er å etablere et CO2-fond for næringslivet etter samme prinsipper som dagens NOx-fond. Inntektene til et fond vil kunne baseres på en andel av dagens CO2-avgift. Fondet vil kunne gi tilskudd til merkostnader ved investering i kjøretøy med fornybar fremdriftsteknologi og til delvis dekning av investering i infrastruktur som fyllestasjoner. Analysen i foreliggende rapport viser at det er mest kostnadseffektivt å gi støtte til kjøretøy som benytter biodiesel, men at en utfordring vil være tilgjengeligheten til bærekraftig drivstoff. Et fond bør derfor også satse på å gi tilskudd til dyrere teknologier som fremdrift basert på biogass, elektrisitet og hydrogen. For de to siste alternativene er teknologien fortsatt umoden for lastebiltransport. Et CO2-fond kan derfor bidra til at etterspørselen etter denne type teknologi øker og at kritisk masse oppnås.