Forfattere: | Maja Karoline Rynning, Marianne Knapskog |
Rapportnr: | 1767/2020 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1707-3 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten |
Gange som transportmiddel blir stadig mer aktuelt og viktig. Mange byer jobber med å øke gangandeler og søker blant annet kunnskap om hvilke tiltak og løsninger som kan bidra til dette. I denne rapporten har vi innhentet og oppsummert kunnskap om begegnungszonen, en fysisk løsning for å bedre trafikkforhold og samspill mellom ulike trafikanter. Her har vi fokusert på hvordan løsningen kan bidra til å fremme gange med Basel, Sveits, som case. I rapporten gjennomgår vi hva begegnungszonen er, hvordan de implementeres i Basel, og hva slags erfaringer man har så langt. Videre har vi gjennomført feltarbeid for å evaluere utvalgte soner med bruk av tidligere utarbeidet metode for å evaluere gangvennlighet. Begegnungszone har flere likhetstrekk med norske gatetun og erfaringer fra Basel viser at det kan være rom for en bedre utnyttelse og bruk av gatetun i Norge som løsning for å fremme gange og gangvennlighet.