Forfattere: | Harald Minken, Anita Vingan |
Rapportnr: | 931/2007 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-0833-0 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Hele rapporten |
På grunnlag av etatenes nytteberegning av omtrent 250 infrastrukturprosjekter har vi formulert en lønnsomhetsstrategi, bestående av de prosjektene som til sammen gir størst samfunnsøkonomisk nytte av midlene i den nasjonale transportplanen. Forutsetningen er at prosjektene er riktig beregnet og uavhengige av hverandre. Vi har deretter forsøkt å identifisere mulige feil i beregningen av enkeltprosjekter og mulige avhengighets- og konsistensproblemer. En enkel test av avhengighet mellom prosjekter antyder at jernbane- og vegprosjekter utenom byene kan betraktes som uavhengige, mens byprosjekter og vegprosjekter på alternative ruter mellom samme start- og bestemmelsessted er avhengige av hverandre. De sistnevnte gir mindre nytte samlet enn summen av de enkelte prosjektene skulle tilsi.