Forfattere: | Arild Ragnøy |
Rapportnr: | 573/2002 |
ISBN: | 82-480-0261-6 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Effekten av automatisk trafikkontroll (ATK) er undersøkt ved, mellom og etter ATK-stolper i et system av flere.
Undersøkelsen er gjennomført som før- og etteranalyse med referansepunkt.
ATK bidrar til en fartsreduksjon på 4-6 km/t i alle ATK punkt hvor det er foretatt målinger. Effekten er størst der hvor farten i forhold til fartsgrensen er høyest før ATK installeres. Også i målepunkter mellom og etter ATK-stolper reduseres kjørefarten, men effekten er her mindre.
Dette betyr at ATK kan bidra til økt fartsvariasjon på strekninger hvor dette installeres.
For å undersøke fartsvariasjonen i umiddelbar nærhet (+/- 200 m) av ATK-stolper er det foretatt målinger med laser-pistol. Resultatene viser at trafikantene i gjennomsnitt reduserer farten med 1-2 km/t på de siste 100-150 m før stolpen. Deretter øker farten igjen.